1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratel geluid distributiezijde 2H motor Golf 1 cabrio

Discussie in 'Help!!!!' gestart door Jebbo, 24 jun 2021.

1. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993
    Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw en kom maar meteen met de deur in huis vallen. Sinds een maand of 2 eigenaar van een Golf mk1 cabrio uit 1993 en zeer content mee. Karretje is gelukkig keihard en op een paar cosmetische puntjes na helemaal gaaf zowel onder als koetswerk.

Maar nu heb ik toch een dingetje! Bij warme motor hoorde ik een soort rateltje aan de distributiezijde, niet continu en soms wat harder en dan weer zachter. Distributie was al gedaan incl. spanrol, maar na checken stond deze een tand verkeerd :( en is de spanner verrot (speling). Nu zou je zeggen probleem gevonden en oplossen dus.

Klopt uiteraard, distributieriem is vervangen en uiteraard ook een nieuwe spanner, maar het geluid zit er nog steeds. Weliswaar nu wat minder op de voorgrond, maar het zit er nog steeds. Het is zeker geen lager geluid, want het is niet continu en op moment van inslaan koelvin wordt het wat harder.

Als de koelvin uitgaat is het weer op de achtergrond ligt aanwezig, maar niet continu dus. Bij toenemen toerental wordt het ook niet harder, dus neemt niet toe.

V-snaren eraf is het nog steeds aanwezig, dus ook geen stuurpomp, waterpomp of dynamo.

De nokkenas is wel een ander dan origineel, eentje van ATB maar weet niet welke graden. Of gebruikt Volkswagen dit merk ook?

En weten jullie of er toch ergens schade zou kunnen zijn ontstaan doordat de riem een tand verkeerd stond! 8 klepper zou denk ik net even wat meer ruimte moeten hebben denk ik?

Ik hoor graag of jullie iets weten of hieruit iets herkennen, ik wil het graag oplossen en op vakantie met een veilig gevoel met dit fraaie karretje :)

Groetejs Jebbo

2. Rinus

Rinus Aktieve bezoeker

Lid geworden:
    27 feb 2003
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    administrateur
    Kun je een filmpje maken met het geluid?

3. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993
    Ja dat is een goed idee, zodra ik de Golf weer heb ga ik dat meteen doen.

Het is een beetje vaag geluid, niet zingend of zoemend zoals een lager, maar meer knakkend op diverse frequenties.

4. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993

Hoi allen,

Na een vervelende periode van rugklachten waar ik nog steeds mee kamp (hernia) ben ik weer even terug. Na diverse testen, zijn we er ongeveer een maand geleden achter gekomen dat
    het geluid uit de dynamo moest komen. Meerdere keren de motor laten draaien zonder dynamo zorgde ervoor dat het geluid weg was. 1 en 1 is 2 dus mijn garage gaf ook te kennen dat het de dynamo moest zijn. Dan maar een nieuwe dynamo, die zijn tegenwoordig zo goedkoop dat diverse onderdelen vervangen eigenlijk geen zin meer heeft. Distributieriem met spanner meteen vervangen en nieuwe multi-riemen erop.

Auto naar de stalling gereden en daar heeft ie tot vandaag niks meer gedaan. Vandaag i.v.m de rugklachten eens gekeken of rijden in de Golf beter gaat, die Recaro's zijn zo heerlijk omdat alles te verstellen is. Rijden ging beter dan in mijn andere auto, dat is fijn. Maar wat denk je.... het geluid is weer terug!

Ik heb een filmpje gemaakt en zoals jullie kunnen horen is er een soort krekel geluid te horen. Dynamo is nieuw zoals jullie zien.... wellicht de waterpomp? Of misschien dan toch de aandrijf-as naar de ontsteking? Maar ik weet zelf niet goed hoe die gelagerd is. Het lijkt echt een lagergeluid, maar bij toenemend toerental

Wie herkent dit geluid en is het een kwaal of toch een sporadisch verschijnsel.

5. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993

Hoi allen,

Na een vervelende periode van rugklachten waar ik nog steeds mee kamp (hernia) ben ik weer even terug. Na diverse testen, zijn we er ongeveer een maand geleden achter gekomen dat
    het geluid uit de dynamo moest komen. Meerdere keren de motor laten draaien zonder dynamo zorgde ervoor dat het geluid weg was. 1 en 1 is 2 dus mijn garage gaf ook te kennen dat het de dynamo moest zijn. Dan maar een nieuwe dynamo, die zijn tegenwoordig zo goedkoop dat diverse onderdelen vervangen eigenlijk geen zin meer heeft. Distributieriem met spanner meteen vervangen en nieuwe multi-riemen erop.

Auto naar de stalling gereden en daar heeft ie tot vandaag niks meer gedaan. Vandaag i.v.m de rugklachten eens gekeken of rijden in de Golf beter gaat, die Recaro's zijn zo heerlijk omdat alles te verstellen is. Rijden ging beter dan in mijn andere auto, dat is fijn. Maar wat denk je.... het geluid is weer terug!

Ik heb een filmpje gemaakt en zoals jullie kunnen horen is er een soort krekel geluid te horen. Dynamo is nieuw zoals jullie zien.... wellicht de waterpomp? Of misschien dan toch de aandrijf-as naar de ontsteking? Maar ik weet zelf niet goed hoe die gelagerd is. Het lijkt echt een lagergeluid, maar bij toenemend toerental

Wie herkent dit geluid en is het een kwaal of toch een sporadisch verschijnsel.

6. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993
    Weten jullie hoe ik het filmpje kan uploaden? Hij geeft aan dat het een verkeerde extensie bevat?

7. Draco

Draco Moderator Medewerker

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    48
    Uploaden naar Youtube oid en dan linkje plaatsen?

8. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993
  9. Draco

Draco Moderator Medewerker

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    48
    Ik kan je niet helpen, alleen dat ik het geluid herken van mijn 3,5 cabrio en dat die dus idd een nieuwe distributie + spanrol nodig had....daarna was het weg.

10. Jebbo

Jebbo Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    24 jun 2021
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Metallic bleu
    Bouwjaar:
    1993
    Bedankt voor je reactie,

De distributie is net vervangen inclusief spanrol en tapeind, dus dat zal het niet zijn. Het geluid was er ook al met de oude riem er nog omheen. Ik ga er dus vanuit dat het niet de distributie is in dit geval. Ik weet ondertussen bijna zeker dat het de waterpomp moet zijn. In de vakantie is de motor net niet heet gelopen, doordat de koelvin niet meer aansloeg. Op dat moment kwam het geluid ernstig hard erboven uit. Gelukkig was ik er op tijd bij, zodat meer ellende als koppakking mij bespaart blijft!

Hoe heter het lager is hoe meer ruimte er zit tussen de lagerkogels. Kortom als er al speling zit dan wordt het bij een warme motor alleen maar erger, immers de speling neemt toe. Ik heb nu een waterpomp gevonden met een extra verzwaard lager, kost wat meer, maar kan ook meer hebben lijkt mij.

Volgende project is om het hele koelsysteem te vervangen en de zekeringenkast. De vin slaat niet meer aan door corrosie in de kast, VDO meters werden ook heel heet?

Weet iemand van jullie of er veel draadbreuk voorkomt bij deze auto's? Ik heb een cabrio uit '93 met een 2H motor. De paravan wil nog weleens vollopen doordat de afvoerkanalen verstopt zitten, mogelijke kwaal dat er dan water de zekeringenkast in lekt?

Preventief die kast vervangen lijkt mij sowieso geen overbodige luxe, groene corrosie in de kast is geen fijn gevoel.

11. Steeph

Steeph Aktieve bezoeker

Lid geworden:
    27 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Sales, Dee-Jay
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zilvergrijs/blauw
    Bouwjaar:
    1989
    Idd regelmatig bij je paravan het afvoerkanaal aan de rechterkant schoon houden

Ik heb mijn cabrio nu 22 jaar en de enige draadbreuk welke ik heb meegemaakt is de draad van de speakers naar de portieren toe.

Deel Deze Pagina