1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onsteking afstellen

Discussie in 'Archief' gestart door elcamino, 27 dec 2013.

  1. elcamino

    elcamino Bezoeker

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    851
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    18
    Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe je je onsteking moet afstellen
    Wil zo n lamp aanschaffen namelijk
    betreft een dx blokje
     
  2. -Tim-

    -Tim- Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    20 apr 2012
    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Locatie:
    Amsterdam
    Eerst statisch afstellen, dan met een lamp

    1. Statisch afstellen (ontsteking met contactpunten! Heb je een hallgever dan werkt dit verhaaltje niet)
    - Haal de bougie uit cilinder nr. 1
    - Zet een sleutel op de krukas poelie en draai de motor in zijn normale richting (met de klok mee). Voel of je druk voelt door je duim op het gat van de bougie te leggen. Zo ja, dan is de cilinder bezig met de compressieslag.
    - Zet dan het merkteken op de krukas poelie gelijk met het merkteken op het blok. Bij mij waren ze wat vaag, heb ze bijgekleurd met wit krijtje.
    - Zet een testlamp/spanningszoeker op de draad die van de bobine naar je verdeler gaat. (uit de - van bobine)
    - Draai onderaan de verdeler de schroef los waarmee de verdeler vast zit op het motorblok
    - Zet de ontsteking aan en kijk of het lampje brandt.
    - Draai de verdeler (die nu los zit) en het lampje zal aan en uit gaan. Zet de verdeler weer vast op de plek waar het lampje net aangaat.
    - Je statische ontsteking staat nu goed

    2. Met een stroboscooplamp
    - Zet de merktekens op je krukaspoelie en blok weer tegenover elkaar
    - Sluit de lamp aan (klemmen op accu, 1 aansluiting op de - pool van je bobine en de voeler op de bougiekabel van de eerste cilinder)
    - Draai verdelerschroef weer los
    - Start de wagen en richt het lichtpistool op de krukaspoelie. Als het goed is licht deze op precies tegenover het markeringspunt op je blok.
    - Zo niet, draai dan de verdelerkap net zo totdat deze twee wel tegenover elkaar staan.
    - Draai de schroef op de verdeler weer vast
    - Om te kijken of de vervroeging het nog doet, kun je gas geven terwijl de punten goed tegenover elkaar staan. Richt je lamp weer op de poelie en als het goed is, verschuift het witte puntje op de poelie iets naar achteren.

    Dit was het, succes!
     
  3. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    648
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    Bovenstaand verhaal is niet van toepassing op een DX blok.

    De markering voor het afstellen zit op het vliegwiel. Deze kun je zichtbaar maken door de groene dop bovenop de bak eruit te draaien. Haal de vervroeger (vacuum) leiding van het verdelerhuis en dicht deze af. Sluit de stroboscoop lamp aan en laat de motor 900 +- 100 toeren draaien( gewoon stationair bij warme motor) de markering op het vliegwiel moet tegenover het puntje op de bak liggen.

    vaccuumleiding weer aansluiten en klaar. Je kunt nu zien met de stroboscoop dat de ontsteking verspringt als je meer toeren maakt.

    succes.
     
  4. -Tim-

    -Tim- Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    20 apr 2012
    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Locatie:
    Amsterdam
    Klopt, de markering bij een dx blok zit waar veen beschrijft. Had hier even overheen gelezen!
     
  5. pimjr

    pimjr Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    17 jun 2011
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Beroep:
    1e automonteur
    Locatie:
    schoonrewoerd
    hallo ik ben ook een tijdje geleden bezig geweest met het afstelling van de ontsteking. ik dag ook dat die goed stond totdat me collega aan me vroeg hoeveel graden voorontsteking heb je. ik zij ja gewoon met de lamp afgesteld hij zij dat is niet juist.
    je heb 2 stroboscoop lampen 1 gewone en 1 waarbij je de voorontsteking af kan lezen.

    mij auto (1.8 dx) stond op 2 graden voorontsteking. mijn collega en ik hebben hem op 9 graden gezet.
    WERELD VAN VERSCHIL

    gr pim
     
  6. elcamino

    elcamino Bezoeker

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    851
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    18
    9 Gragen is korrekt bij een dx
    Daar was ik al achter gekomen
    Ik heb echter wel een lamp met vervroeging erop :D
    Wat waren jouw klachten voor de afstelling ?
     
  7. pimjr

    pimjr Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    17 jun 2011
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Beroep:
    1e automonteur
    Locatie:
    schoonrewoerd

    mij klachten waren onregelmatig lopen een en gewoon niet lekker lopen. hij trok ook een beetje slecht en over slaan dee die ook. ik gooi ook altijd euro 98 erin loop die ook al een stuk beter vind ik.

    m.v.g PIm
     
  8. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    648
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    Een dx moet altijd op 98 lopen door zijn hoge compressie.
     
  9. beyond madness

    beyond madness Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Goh ,vroeger deden we dat gewoon op gevoel en verstand ;)
     
  10. darcy11

    darcy11 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    24 jul 2013
    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    ik ga morgen mijn DX afstellen maar met een normale lamp iemand nog tips??
     
  11. darcy11

    darcy11 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    24 jul 2013
    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    met normaal bedoel ik zonder Voor ontsteking
     
  12. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985

    gewoon richten en dan de juiste nok voor de pijl draaien met je ontsteking

    op je vliegwiel staan 2 nokken 1 is BDP ( bovenste dode punt) en de 2e is iets verder en dat is je voorontsteking nok

    als je een lamp heb die je niet kun instellen moet je de 2e nok voor de pijl draaien

    heb je een lamp waar je de voorontsteking kunt instellen zet je de voorontsteking waarde in de lamp en dan moet de BDP nok bij de pijl staan


    heel eenvoudig
     
  13. darcy11

    darcy11 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    24 jul 2013
    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Ik ben er nu mee bezig, klopt het dat je vliegwiel 2 keer rond draait tegen over de rotor van de ontsteking. De ene keer staat 180 graden fout bij het volgende rondje goed.

    wat me wel op valt dat ik de rode rotor paar graden kan verdraaien deze zit een beetje los? Is dit normaal?
     
  14. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985

    op beide ja
     

Deel Deze Pagina