1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dilemma, investeren of wegdoen....

Discussie in 'Help!!!!' gestart door gilbert, 2 aug 2017.

  1. gilbert

    gilbert Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    19 apr 2011
    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Beroep:
    ICT
    Locatie:
    sassenheim
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Ocean Green
    Bouwjaar:
    2001
    Beste mede cabriooten..

    Ik heb sinds toen hij spiksplinternieuw in 2001 van de band rolde mijn trouwe golf MK 3,5 2.0 Highline
    die ik na al die tijd nog steeds als dagelijks vervoer gebruik.

    na 17 jaar is het moment gekomen dat er grote kosten aankomen,
    vorig jaar al €1400,- aan de motor geïnvesteerd,
    dit jaar moet ik er aan geloven en is de uitlaat met rammelende katalysator aan vervanging toe
    ook de naden van de cabriokap beginnen dermate los te raken dat vervanging niet te vermijden valt,

    daarnaast zit er de bekende roest aan onderzijde van beide spatborden waardoor deze waarschijnlijk vervangen moeten worden...

    met hier daar wat kleine dingetjes, voorderest een prima harde auto, die me nog nooit heeft laten staan...
    al me al praten we denk ik over een flinke kostenpost (€2000/2500) om mn cabriootje op de weg te houden...

    als ik m'n hart volg ,stond hij gisteren al bij de garage, maar als ik puur financieël kijk is het ten opzichte van de restwaarde is het water naar de zee dragen... en whats next... t bakkie heeft al 213000 km op de teller..

    wat zou je doe als je in mijn schoenen zou staan, investeren en nog even doorrijden of wegdoen en het geld aan een goeie 2e hands (hopelijk weer golf cabrio) uitgeven...


    ben erg benieuwd naar de reacties. bedankt alvast.. :D
     
  2. vwhunter

    vwhunter Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    16 sep 2016
    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    zwart
    Bouwjaar:
    1991
    Persoonlijk ... zou ik gezien de geschiedenis... kijken voor een ander voor dagelijks vervoer.. en de oude golf bewaren .. en in eigen beheer weer opknappen .. maar zeker niet weg doen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
    gilbert vindt dit leuk.
  3. cabriogt96hp

    cabriogt96hp Bezoeker

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    486
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    medewerker scheepvaartmuseum
    Locatie:
    Flevoland
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    geel
    Bouwjaar:
    1997
    Momenteel staan er Golf III Cabrio's voor weinig geld te koop .
    Ik denk dat over een paar jaar, de rotte appels eruit zijn .
    Daarmee bedoel ik, dat als je hem goed onderhoud, hij wel in waarde gaat stijgen ook omdat er dan minder goede Cabrio's zijn.
    Qua km/ stand, mijn Cabrio heeft al bijna 320.000 km.gelopen waarvan de laatste 100.000 km vnlk. in de stad en er is nog goed mee te rijden .
    Je ontkomt natuurlijk niet, het nodige onderhoud zoals: remleidingen, wiellagers, e.d.
    Ik zelf doe hem niet voor een appel en een ei weg, want ik weet wat ik eraan heb en heb gedaan .
     
    gilbert vindt dit leuk.
  4. Mees

    Mees Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    12.534
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    ondernemer
    Locatie:
    Terug op den Bult....:D
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zwart met roest.
    Bouwjaar:
    1993
    Wat koop je weer? Vaak andermans ellende...

    Nu weet je wat er gedaan is aan je auto en door wie.

    Groet, Mees
     
    gilbert vindt dit leuk.
  5. Mus

    Mus Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 jun 2017
    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Zwart
    Bouwjaar:
    1998
    Het antwoord op je vraag geef je zelf al. (Als ik mn hart volg;)) Ik kan natuurlijk niet in je portomenee kijken. En keuzes maken blijft moeilijk hoor. Ik heb vroeger ook voor zo'n keuze gestaan...............en heb hem toen weg gedaan. Later spijt van gekregen natuurlijk. Maar ik heb er nu weer een gekocht.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2017
    gilbert vindt dit leuk.
  6. M

    M Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.686
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Volg je hart! Tenminste als de financiële middelen er wel zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.519
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Tsja, 2 jaar terug een gebruikte 3,5 gekocht van 2001 voor (ik meen) rond de 2500 euro.
    Kmstand zat tegen de 2 ton en rijdend op LPG...dagelijks vervoer dus.
    Afgelopen november is hij compleet gespoten, inclusief de roestplekjes fixen zoals de voorschermen.
    Dan zit je al op het aanschafbedrag, het dak zit nog in de planning (PVC, is nu echt op)
    Noem me maar gek :)
    Als ik geen geld zou hebben voor een waardige nieuwe vervanger, zou ik hem behouden en gewoon zijn onderhoud geven.
    MIjn vorige (mk3 van 1994 die ik 9 jaar had) rijdt ook nog steeds vrolijk ergens rond met ruim 3 ton achter de kiezen, kwestie van bijhouden en ze gaan lang mee.
    Maar kan me ook voorstellen dat je na zoveel jaren uitgekeken kan raken op je auto.
     
    gilbert vindt dit leuk.
  8. Otto

    Otto Guest

    Ja idd je zegt het zelf. Volg je hart. Ik ben ook helemaal gek op de mijne (MK1 cabrio) en heb daar nu het nodige ingestoken en ga dat aan het einde van het seizoen wederom doen. Goed voor de investering???? Mwah weet het niet maar het plezier en het gevoel als ik hem zie zijn onbeschrijfelijk. Een hobby als dit kost gewoon geld. Het enige wat ik weet is dat die niet minder waard word en wel iets zal stijgen denk ik.

    Uiteraard moet het financieel kunnen maar mijn advies is om een redelijk betalaalbare dagelijkse te kopen en deze cabby te upgraden naar hobby auto. De kilometerstand is nu nog te overzien en als je hem niet meer dagelijks inzet loopt dat ook niet echt op. Je gaat hem dan ook niet meer met heel slecht weer rijden dus dat is voor het behoud ook heel goed.

    Laat ff weten wat je gaat doen. Ben benieuwd en succes met de overwegingen.
     
    gilbert en vwhunter vinden dit leuk.
  9. mano-16v

    mano-16v Bezoeker

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    422
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Monteur zwaar materieel
    Locatie:
    Rozenburg
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Saphire silver
    Ik vraag me af wat er voor 1400 euro aan het motorblok is gedaan bij zo'n km stand. Dat is niks namelijk voor een goed onderhouden 2.0.

    Daarnaast, als je zelf je handen vuil wilt maken kan je een uitlaat prima zelf doen. En dat scheelt de helft. Die helft kan je weer gebruiken voor je voorschermen.

    Dak zou ik laten doen bij 1 vd specialisten, dat kost 499euros? Neem aan dat hemeltje en isolatie dan in orde is.

    Moeilijke keuze is het niet. Gewoon wegzetten en als mooi weer auto gebruiken. In deze staat krijg je er sowieso altijd te weinig voor.
     
    gilbert vindt dit leuk.
  10. gilbert

    gilbert Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    19 apr 2011
    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Beroep:
    ICT
    Locatie:
    sassenheim
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Ocean Green
    Bouwjaar:
    2001
    Bedankt voor alle reacties!!

    het maakt de keuze nog niet makkelijker, want dezelfde reacties schieten ook echt constant door m'n hoofd....

    Ik probeer echt de nodige middelen bij elkaar te sprokkelen om het zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen.
    na wat onderzoek, blijk ik weer een speciaal geval te hebben,
    bij de mijn versie van de cabrio is de achterruit verlijmd in het dak, dus valt het weer een stuk duurder uit... grrr...
    ook de benodigde spatborden kan ik ook nergens op internet vinden
    2e hands hebben ze bijna allemaal hetzelfde euvel.
    Wat ik nieuw vind is of golf 4 hatchback of golf 3, maar niet de IV cabrio (iemand suggesties? )

    om er nu een 3e auto bij te kopen (als ik de gezinsauto waar mijn vrouw in rijd meereken) is te duur in onderhoud en vaste lasten ...
    als ik nou een brug had, en het onderhoud zelf had kunnen doen, zou het misschien haalbaar zijn... helaas heb ik de luxe niet..

    wat ze vorig jaar hebben gedaan aan de motor.? alle kleppen vervangen , distributieriem.

    ik hoop echt dat ik mn golfje niet weg hoef te doen....
     
  11. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.519
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Je kan overwegen een ander dak te zoeken, je hebt net de pech dat jouwe dan al verlijmd is (mijn 2001 is nog een los vervangbare, heb er al een ander in ivm niet meer werken van de verwarming)
    Maar je hebt een Highline, dus zal ook wel een elektrisch dak hebben?
    Weet je heel zeker dat die ruit er niet uit kan? De laatste bouwjaren zaten ze idd verlijmd in het dak
    Even nagekeken, mijne heeft 1e toelating 30-06-2001
    Misschien hier een gebruikte te krijgen? http://golfcabriolet.nl/
    Spatborden zijn allemaal slecht, modder verzamelt in de hoek en blijft nat daar....gaat dus rotten (ontwerpfout)
    Er zijn inlasstukken (mk3/mk4 cabrio) te verkrijgen om dat hoekje te repareren (je moet eigenlijk ieder jaar wielkuip er uit halen en schoonmaken om opnieuw roesten te voorkomen).
     
  12. gilbert

    gilbert Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    19 apr 2011
    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Beroep:
    ICT
    Locatie:
    sassenheim
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Ocean Green
    Bouwjaar:
    2001
    kwam er ook achter dat de ruit ook los komt van de kap...
    dus heb er vandaag maar de afdekhoes (waar hij toen vanuit duitsland op transport naar nederland is gekomen) op de auto geplaatst.. dan lekt het water er in iedere geval niet in :D...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Steeph

    Steeph Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    1.436
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Sales, Dee-Jay
    Locatie:
    Gelderland/Zuid-oost
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zilvergrijs/blauw
    Bouwjaar:
    1989
    Ben je de wagen beu, dan is verkopen te overwegen.
    Is dit niet het geval........
    Auto heeft bijna geen afschrijving meer, zeg maar géén afschrijving.
    Onderhoud blijf je houden, en deze kosten zijn iets hoger dan voorheen, maar dat komt dan weer door de leeftijd. De historie is je bekend, zoals al meerdere malen is aangegeven. Als ie niet weg moet houden. ;)
    Wat krijg je ervoor, wat zijn de kosten en wat kost een andere auto waarvan de historie niet bekent is.

    Ik heb in '99 een MK1 gekocht van toen 10 jaar oud.
    In de loop der tijd is hier ook al het een en ander aan versleuteld. Om de 15k keurig de beurt.
    Na ook hier 18 jaar weet ik wat ik aan de golf heb en meer dan 360 op de teller. Net een verse apk erop en de monteur gaf aan zoals elk jaar, wow man dat ding rijdt super. Hij heeft zelf een MK1 caddy D.
    Tis dat ik er nu zo veel mee moet rijden, en daarom een bordje te koop op heb staan.
    Moet ie weg..... Liefst niet. Maar komt er een liefhebber en die bied een mooi bedrag, dan kan het zo zijn dat hij weg gaat naar iemand die hem wat meer liefde kan geven dan ik nu doe.

    Zet alle punten op een rij en rij er lekker in. Verkopen kan altijd nog. En een onderhouden auto is veilig voor jezelf en de toekomstige bestuurder.;)
     
  14. KDO

    KDO Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    13 aug 2009
    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    dus als ik het goed begrijp nieuw gekocht voor laten we zeggen 25.000 euro. Nu 16 jaar later!! ben je pas aan de eerste grote kosten. Wat je nu moet investeren ben je zeker kwijt als je wat nieuwers gaat rijden op de eerste kilometer die je er mee gaat rijden. Op je huidige schrijf je niks meer af, 1.000 euro is ie waard en zal ie ook wel waard blijven als je je best doet. Dus voor 1 jaar afschrijving aan investering ben je weer helemaal bij! Omdenken (het is dus maar net hoe je rekent):)
     

Deel Deze Pagina