1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Water lekkage golf 4 cabrio

Discussie in 'Help!!!!' gestart door RichardL, 12 nov 2017.

1. RichardL

RichardL Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1999
    Beste cabrio rijders,

Ik zit sinds zaterdag met een lekkage probleem in mijn golf 4 cabrio.
    Na een behoorlijke regenbui was na terugkomst de bijrijdersstoel flink nat. De bestuurdersstoel gelukkig in mindere mate. Het dak zelf is dan wel oud maar gelukkig waterdicht. Na een inspectie zat het rubber (van beide voorruiten) dubbel waardoor er water naar binnen kwam via de beide hendels waarmee de kap open moet. Vervolgens drupte het op die manier van boven op beide stoelen. Na de rubbers goed te doen heb ik weer een paar regenbuien afgewacht. Het probleem is wel een stuk minder maar nog steeds komt er via deze plek, en nog een onverklaarbare plek, water binnen.

Het probleem is het ergste aan de bijrijderskant maar helaas heeft de bestuurderskant ook last van binnendringend water. Ik gok dat de raamafstelling van beide voorruiten (elektrisch) in combinatie met de rubbers de oorzaak zijn. Met de winter voor de deur ben ik op zoek naar tips, en het liefst een goed adresje waar ik het geheel even na kan laten kijken/laten repareren. Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's toegevoegd. phpvAurpHAM.jpg phprSpkWhAM.jpg phpxi24J3AM.jpg
    (Op de eerste foto's zie je het gootje van de voorkant van de kap, ter hoogte van dit gootje was aan beide kanten het rubber naar binnen gaan zitten waardoor er water binnenkwam)
    (Op de laatste foto zie je de druppel van de tweede lekkage plek, ongeveer halverwege het voorste raam)

Bedankt!

2. Draco

Draco Moderator Medewerker

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Dat je dak oud is, is goed te zien omdat het wat bolgetrokken staat (zelfs je isolatiemat is iets zichtbaar)
    Kort geleden is mijn originele PVC dak vervangen door Sonnenland, dat ziet er nu zo uit en dat kan mogelijk de lekkage dus oplossen halverwege je ruit.

Bijgevoegde bestanden:

3. Draco

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Voor wat betreft lekkage voorkant, dat dubbelklappen door het raam zie je vaker voorbij komen.
    Mogelijk op te lossen door idd de ramen anders af te stellen (vraag mij niet hoe).
    Verder kan je het rubber waar je dak op rust eens wat insmeren met zuurvrije vaseline, heeft bij de mijne in het verleden wel geholpen.
    En check meteen ook of het waterafvoertje in het rubber (helemaal links op de foto) nog doorloopt

Bijgevoegde bestanden:

4. Steeph

Steeph Aktieve bezoeker

Lid geworden:
    27 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Sales, Dee-Jay
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zilvergrijs/blauw
    Bouwjaar:
    1989
    Idd is je dak oud, de weekmakers in het pvc worden hard en je dak krimpt aan beide zijkanten, daardoor zie je de dakrubbers en alles wat Draco mooi omschrijft.

Mocht je overwegen een nieuw dak te plaatsen, plaats dan een stoffen dak van bv Sonnenland. Oogt mooier, vinden velen en zo'n dak krimpt niet, heeft wel wat meer aandacht nodig door het jaar heen, met borstel/impregneer. EN gebruik NOOIT een hoge drukreiniger op een stoffen dak.

5. RichardL

RichardL Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1999
    Dank voor de reacties! Ga morgen even een belletje doen naar een bedrijf om te kijken of het op te lossen is zonder het dak direct te vervangen. Mocht het dak vervangen moeten worden zijn er dan nog alternatieven voor een volledig nieuw dak? Een compleet nieuw dak is namelijk best een investering voor een auto van deze leeftijd. Weet iemand wellicht nog een adresje waar je een goede tweedehands kap kan installeren o.id.?

6. Draco

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Niet voor 2e hands gaan, gewoon nieuw.
    Je hoeft alleen het buitendak te laten doen, je isolatie/binnenhemel kunnen gewoon blijven zitten.
    Je achterraam kan gezien de leeftijd van je auto ook gewoon overgezet worden.
    Er zijn wel wat adressen waar je voor een nette prijs een nieuw dakje kan laten zetten.
    Officieel bij een bedrijf, of bij 1 van de forumleden die dit ook goed kunnen.

7. RichardL

RichardL Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1999
    Afgelopen donderdag heb ik mijn dak laten vervangen en er zit nu een nieuw strak sonnenland dak op. Ik ben helemaal tevreden over het nieuwe dak alleen de lekkage is er nog steeds (tot nu toe na een korte regenbui alleen aan de passagierskant) :/ Het kunnen dus nu nog twee dingen zijn; A) Raamafstelling of B) de rubbers. Nu heb ik een vraagje:

Stel het ligt aan de rubbers, waar kan je die nieuw kopen? Ik heb overal gezocht maar er is niet echt een website met rubbers voor een golf 4 cabrio o.i.d.

Alle tips zijn verder welkom, ook als mensen wellicht nog personen kennen die eriets aan kunnen doen en ook specifiek verstand hebben van de golf cabrio.

8. Gar57nl

Gar57nl Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1996
    Richard,

heb jij een oplossing voor jouw lekkage gevonden? De mijne heeft soortgelijke klachten met dien verstande dat bij mij reeds een Sonnenland aanwezig is. Hoewel ook bij mij de rubbers dubbel klappen bij dicht portier lijkt dit niet de grote hoeveelheid water op de bodem bij beide voorstoelen te verklaren.

9. RichardL

RichardL Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK4
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1999
    Ik heb verschillende dingen geprobeerd die het probleem uiteindelijk hebben opgelost:
    1: Nieuw Sonneland dak gekocht. (Hoeft het probleem niet te zijn maar was bij mij hard nodig)
    2: Raamafstelling waardoor het rubber aan de bovenzijde van beide voorruiten niet meer dubbelklapt bij het sluiten van de deuren.
    3: Het regengootje aan de voorzijde van de cabriokap schoongemaakt en gezorgd dat het water snel kan wegstromen.
    4: Door middel van de torkschroefjes bij de hendels (waarmee je de cabriokap opent of sluit) de kap beter laten aansluiten op de voorruit. Je merkt vervolgens dat de kap moeilijker dichtgaat omdat deze strakker staat gespannen maar het maakt wel degelijk verschil voor de waterafvoer en wellicht ook het water wat naar binnen komt.
    5: Alle rubbers goed invetten met spul wat je rubbers soepeler maakt kan naar mijns inzien nooit kwaad.

Hoop je zo te kunnen helpen.

10. Gar57nl

Gar57nl Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1996
    Richard,

bedankt voor je snelle antwoord!
    Zal met name de punten 2, 4 en 5 eens onder de loep nemen.

Groetjes Dirk

Deel Deze Pagina