1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoge Motortemperatuur 2h motor.

Discussie in 'Help!!!!' gestart door bert2010, 15 mei 2016.

1. bert2010

bert2010 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hoi,

net na de winterslaap mijn golfje terug opgestart.
    Verklikkerlichtje in de temperatuurmeter blijft flikkeren. Na controle van riem + koelvloeistofniveau heb ik de motor gestart (dit ging vlot na toch enkele weken stilstaan)

Blijkt dat de temperatuurmeter op het dashboard toch wel een hele warme temperatuur aangeeft (zie foto). De ventilator slaat aan op deze stand (dus werkt). Maar de temperatuur op de meter zakt bijna niet.
    De ventilator wordt aangestuurd door de sensor op de radiator als ik me niet vergis. De radiator wordt ook heel warm, maar ik heb de indruk dat het lang duurt eer deze volledig warm wordt.
    20160515_134339kln.jpg

Op de wateruitlaatslang staan 2 temperatuursensoren. Hebben deze iets te maken met de aansturing van het koelcircuit. Ik dacht enkel sensor voor de dashboard meting en sensor voor de motorsturing (inspuiting?)
    20160515_134311kln.jpg

Als ik vorige zomer met de auto op de baan was, sloeg de ventilator steeds aan bij snelheden onder 70km/h.
    Maar de temp.meetnaald gaf dan een temperatuur aan ietsjes voorbij het midden van het bereik. Nu ligt de naald helemaal rechts van het bereik. Mogelijk vervuiling?

Iemand een idee wat er mis kan zijn?

2. bert2010

bert2010 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Vandaag aan mijn golfje gewerkt:
    - Nieuwe thermostaat gestoken. + oude nagekeken in een kokende pot => werkte nog perfect => Temperatuur is idem aan voorheen.
    - Thermoswitch radiatorsturing nagekeken => Schakelt perfect op +-95°C. Ventilator draait ook.
    - Koelvloeistof was perfect proper. Ook alle leidingdelen die verwijdert werden waren proper. Geen vervuiling of afzetting op te merken

VRAAG: Wat gebeurt er als ik de thermostaat verwijder? Krijgt de motor dan maximale circulatie over de radiator? Ik zou dit eens willen proberen om er zeker van te zijn dat het volledige koelwaterdebiet over de radiator loopt bij warme motor.

3. Henkvl

Henkvl Aktieve bezoeker

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    Als je thermostaat er uit haal komt hij langzaam op temperatuur als de rest oke is
    ik denk dat je radiator verstopt is

4. bert2010

bert2010 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    hoi Henkvl,
    vandaag nog wat tijd gespendeerd aan mijn golfje. Radiator is spik en span, alsook alle leidingen die ik controlleerde. Koelvloeistof was mooi doorschijnend blauw.

Zwarte temperatuursensor vervangen, deze had een afwijking waardoor de meter te ver naar rechts uitweek.
    Ondertussen de thermostaat vervangen omdat ik nog een aantal zaken wou uitsluiten. Dus temperatuurregeling lijkt terug in orde te zijn.
    MAAR: het verklikkerlichtje achter de temperatuurmeter flikkert. Normaal flikkert dit +-15 sec als het contact wordt opgezet. Gisteren bleef het lampje flikkeren, zelfs bij koude motor. Flikkeren stopte niet. Gebeld met iemand die vroeger in de VAG garage werkt, de man vertelde me dat deze meters in het instrumentenpaneel nogal eens stuk gaan. Daarop heb ik het instrumentpaneel uitgebouwd. Amaai, toch wel wat werk, voorzichtig om niets stuk te doen.
    Het instrumentpaneel met de meters lijkt me zo goed als in elkaar gegoten en ik heb me er verder niet meer aan gewaagd. Eerst wil ik te weten komen welke sensoren dit flikkerlichtje aktiveren, dat lijkt me makkelijker en minder risico om wat stuk te doen.
    Dus vandaag flikkert het lampje 15 seconden bij opzetten van het contact en ging daarna mooi uit zoals het hoort. Als de motor wat warmer werd (naald op 1/4 van de temperatuurschaal), begon het lampje terug te flikkeren. Daarop verwijder ik de stekker op de zwarte sensor, naald gaat naar "koud" , lampje blijft flikkeren.

Als ik in mijn documentatie kijk is de aktivatie van het flikkerlichtje :
    - te hoge motortemperatuur (maar welke sensor dan?, als ik de stekker uit de zwarte tempsensor uittrek valt de meternaald helemaal links naar koude motor, maar lampje blijft flikkeren)
    - laag niveau in het koelvloeistofreservoir. (Maar er zit geen sensor in het reservoir. Mogelijk reservoir vervangen in het verleden en de sensorkabel los laten hangen of doorgeknipt? Ik weet niet waar deze kabels te zoeken, als iemand een hint heeft of een foto/beschrijving heeft van waar deze kabels in de kabelboom gaan zou dat handig zijn).

heeft iemand een idee wat de oorzaak van het flikkerende lampje kan zijn?

Laatst bewerkt: 21 mei 2016
  5. roelb79

roelb79 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    21 jan 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    allround storingsmonteur
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    la5y
    Bouwjaar:
    1985
    Hallo,

als er inderdaad een nieuw reservoir is geplaatst zonder laag niveau sensor verklaart het wel waarom het lampje blijft knipperen.

als je deze normaal los zou pakken dan knippert het lampje.

zou best kunnen dat jou draden zijn afgeknipt en soms wel of soms geen contact maken.

dit zou een geel/rode draad en een bruine draad moeten zijn.

Groet

6. bert2010

bert2010 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hoi, ik heb net de bekabeling van de sensor gevonden. Deze is nog intakt. Het maakt geen verschil of ik de contacten doorlus of niet. Ook relais 42 (18) van deze sensor losgekoppeld uit de zekeringenbox maakt geen verschil. Ik verneem van een kennis dat mogelijk de spanningsregelaar TCA700Y op het instrumentpaneel stuk kan zijn.
    Tevens merk ik ook dat een gedeelte van het instrumentpaneel wegvalt als ik mijn lichtschaklaar opzet:
    - Toerenteller valt naar 0
    - lichtje van groot licht gaat zachtjes branden
    Deze zijn allen op een of andere manier verbonden met deze spanningsregelaar.

Heeft er iemand ervaring met deze spanningsregelaar (trouwens niet meer te verkrijgen. Vervangmodel is 7810 maar de buitenste pootjes zijn omgewisseld)

7. bert2010

bert2010 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    de radiator is OK. De zwarte koelwater temperatuur sensor op de uitgang van het blok vervangen en de temperatuur is terug ok.

8. cabrioG60freak

cabrioG60freak Aktieve bezoeker

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    eigenaar Car service van Veen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    beige /goud
    Bouwjaar:
    1983

Controleer eerst maar eens de massa van je tellerunit als ik dit zo lees .
    Deze zit op je cilinderkop gemonteerd. Kan boven het watermondje op de zijkant van de kop ( die slang gaat naar df kachel ) of net iets hoger op het randje van het kleppendeksel .
    De kleur is bruin/wit. Als deze massa slecht is krijg je precies de klachten die jij meld Als je het licht gebruikt .
    Te lang hier mee doorrijden kost je zkr een teller.
    Gr Edwin

9. Samenpam

Samenpam Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    10 jun 2016
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Kleur: