1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Golf 1 JH loopt als een trekker

Discussie in 'Archief' gestart door Bokito, 12 nov 2014.

1. Bokito

Bokito Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    8
    Beroep:
    Vrachtwagenchauffeur
    Ik ga proberen er een begrijpend verhaal van te maken.

Ik heb een Golf 1 cabrio uit 1989 met JH blok.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn interieur draadboom vervangen. Had het in het verleden al zo goed mogelijk opgelapt maar het was nog niet zoals het zijn moest. Auto liep verder perfect en alles deed het verder ook op de mfa na. En af en toe werkte de koelwater temperatuur meter niet goed. Klap op het dashboard deed wonderen.

Nieuwe interieur-draadboom gehaald bij. Zag daar ook een sportline teller met rode wijzers. Draadboom bleek in eerste instantie een probleem. Ik wilde een goede kabelboom met mistlampfunctie en met mfa. Bleek wat hij had klaar gelegd niet voor een JH maar een 2H.

Diverse kabelbomen opgezocht maar geen JH boom met MFA. JH boom met de 2H boom vergeleken. Enige verschil wat wij konden ontdekken was dat bij de JH 2 draden naar de "computer" rechts onder het dashboard bij het dashboardkastje liepen. Geel/groen en rood/geel geloof ik. Verder niets. Misschien vergissen we ons hier al in?

Uiteindelijk besloten om de 2H boom mee te nemen omdat de Golf thuis al zonder dashboard stond. Nog een kapotte boom mee genomen waar de mistlampfunctie wel bij op zat zodat ik die over kon zetten. En ik moest dan de 2 draden vanaf de computer overzetten van mijn oude boom.

Thuis de mistlamp bedrading erbij ingetrokken. En de 2 draden erbij gezet. Die draden kwamen uit op een los relais die bovenop de kast komt relais 26/200. 5 polig relais. Maar wat moet er met de 3 andere pinnen gebeuren? Want daar vandaan zaten er weer allemaal draden aanvast "geplakt". 1 draad ging naar de dorpel rechtstreeks via een los relais op het draad van de brandstofpomp. Ze hadden gewoon het draad door geknipt en aangesloten. Werd dus niet meer via de zekeringkast bediend. Via forums en Google etc etc kwam ik uit op 1 draad op de plus, 1 op de geschakelde plus, 1 op de puls op de zekeringkast en dan die 2 draden op de computer. 100% zeker weet ik het dus niet. Want er is weinig over dat relais te vinden. Blijkt het fuel injection puwer supply relais te zijn. Dat relais zorgt ervoor dat de pomp even draait als de auto op contact word gezet.?. Eerst de rest aangesloten en dat relais was voor latere zorg.

Toen testen of alles werkte. Contact aan alles deed wat het moest doen. Auto gestart. En hij liep gewoon. Stationair liep de auto goed. Alleen volgens de nieuwe sportline teller 3000 toeren. Zodra ik een beetje gas gaf vloog de wijzer de teller uit. Auto liep verder perfect. Contact met verkoper van de teller gehad. Kon absoluut niet aan de teller liggen die was 100% goed. Alles werkte verder ook. Zelfs de MFA deed het voor het eerst sinds ik hem heb. Alleen die toerenteller....

Auto deed het verder prima dus alles in elkaar gezet want maandag moest hij weer rijden. Zondag op internet druk zitten zoeken naar dat relais en toen kwam ik dus op bovenstaande aansluiting uit.

Maandag heen en weer naar mijn werk gereden. Ging prima. Alleen hij schakelde de pomp nog steeds niet een aantal seconden in op contact.

's Avonds de relais op de (juiste) manier aangesloten. pomp ging aan op contact en alles liep even heel goed. Paar keer starten om te testen en alles leek goed. Opeens begon hij wat slechter te lopen. Rondje rijden en hij liep als een trekker... Thuis de auto uit gezet en kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan... Zekeringkast nagekeken zat er een zwarte vlek onder het relais van de brandstofpomp... Die zit op positie 2. Nummer van het relais weet ik zo niet.

Uiteindelijk draad bij de dorpel weer opgezocht en die voor nood rechtstreeks op de plus gezet. Het was 23.00 en de wekker ging weer om 4.00 en hij moest echt rijden... Zekering en schakelaar erop gezet zodat ik de pomp aan en uit kon zetten. Contact aan, pomp aan, starten, lopen.... Rondje gereden en hij liep als een trein. Hij wil anders nog wel eens een heel klein beetje hikken als ik vlot een rotonde af ga ofzo. Maar nu totaal niet. Als hij dat wel doet begint hij ook te halen met name als ik thuis de auto achteruit binnen zet. Wat dat is?!? Ik heb het gevoel dat dat hikken in een bocht met gas en dat halen achteruit met elkaar te maken heeft. Hij rijdt dan verder prima. 95% zeg maar. De dagen dat hij het hikken en halen niet doet is het 100%. Alleen loopt hij dan vaker weer wat hoger stationair... Met de pomp op de plus reed het ook 100%. Reageerde goed op het gas en trok prima. Voor nood moest het maar even...

Dinsdag naar mijn werk gereden ging prima. Alleen zodra ik de koppeling intrapte gingen de toeren stationair omhoog. Hoe hoog geen idee ivm toerenteller. Die gaf dik 4000 aan. Dat deed hij zeker niet maar zo'n 2000/3000 wel denk ik.

Stond ik later in Hoogeveen met de vrachtwagen bij een klant te wachten dus weer druk zoeken op Google en forums etc. Schoot me ineens te binnen dat er een VW Golf 1 garage in Hoogeveen zit. Adres opgezocht 2km verderop dus daar heen gegaan om te informeren. Vanwege de sluiting bij dat 2e relais gingen we er vanuit dat de zekeringkast gaar was. Misschien dat ze daarom relais 26 ook zo raar hadden aangesloten buiten de kast om. Nieuwe kast met een aantal relais mee genomen.

Dinsdag avond. Zekeringkast gewisseld. Oude kast open gemaakt. Hoopte een hele gare zekeringkast te zien. Maar op die pin na die op de 2e relais zit zag hij er heel netjes uit... Twijfel sloeg weer toe. Accupool erop en de auto starte weer op de normale manier. Met mijn oude relais op positie 2 niet dus dat relais was sowieso kapot. Maar verder liep hij nog steeds heel beroerd.

Stationair gaat het nog wel... Maar zodra je gas geeft verzuipt hij lijkt het wel. Alles stinkt naar brandstof. Was alweer laat dus het moest maar weer...

Woensdag ochtend naar mijn werk. Stotteren en inhouden. Liep voor geen meter. Maar ja dat wist ik al. Toen ik op mijn werk kwam liep de auto een minuut of 4 stationair. Toen ik daarna instapte leek hij IETS beter te lopen. Snel een klein rondje gereden en idd een (kleine) verbetering. Dat had ik dinsdag avond ook even toen hij goed warm was. Dus als hij goed warm is loopt hij iets beter.

Het is een ontzettend lang verhaal. Excuses ervoor. Maar hoop dat ik het zo duidelijk beschreven heb. Ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Heeft het rare lopen direct of indirekt ook met de toerenteller te maken? Of is dit toeval? Het relais op nummer 2 heeft ook een aansluiting met de bobine. Misschien heeft dat dan toch met elkaar te maken?

Voor zover ik weet is mijn zekeringkast goed aangesloten. (Sluit niets meer uit natuurlijk) Heb wel mijn vraagtekens bij de relais die er bovenop zitten en dus "speciaal" voor de JH zijn. Daar kan ik geen schema's van vinden. Weet ook niet zeker hoeveel relais er bovenop horen te zitten en wat welk relais doet.

Hoop hier meer informatie te krijgen want ik weet het niet meer...

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg Gerard Hendrikse

2. Jeff

Jeff Moderator Medewerker

Lid geworden:
    30 jun 2001
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Type cabrio:
    MK1
  3. Bokito

Bokito Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    8
    Beroep:
    Vrachtwagenchauffeur

Deze schema's heb ik ook gebruikt. Heb ook niet de gehele draadboom vervangen. Alleen de interieur-draadboom. Dus de rode en blauwe stekker op de zekeringkast. En en een aantal losse stekkers er omheen dan. Konden daar verder geen verschil in vinden. Op die 2 draden vanaf de "computer" na dan. En die 2 zijn mee genomen. Vind het schema van a2resource ideaal. Alleen ataat daar de zekeringkast zelf precies aangegeven. Maar die extra relais bovenop weer niet. Welke "losse" relais bovenop heeft een JH?

Gr

4. Bokito

Bokito Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    8
    Beroep:
    Vrachtwagenchauffeur
    Opgelost!! Relais 26 zat niet goed aangesloten. Daardoor deed de spinnekop het wel op contact maar zodra de auto liep niet meer. Nu werkt het weer zoals het hoort.

5. Party24/7

Party24/7 Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    4 sep 2019
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Blauw
    Bouwjaar:
    1984
    Wie kan mij helpen met een probleem Aan de draaiboom? De grijs blauwe draad naar het contact is volledig verbrand maar verder is de hele draaiboom nog in tact. Kan ik gewoon een andere draad monteren of moet in direct de hele draaiboom vervangen en hoe kan ik dit het beste oplossen zodat het niet meer voor komt ? Bijvoorbaat dank voor de reacties

Groeten Patrick

Deel Deze Pagina