1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Golf 1.8 EX pierburg valt stil / onregelmatig stationair

Discussie in 'Archief' gestart door FloR, 19 apr 2012.

  1. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Hallo iedereen,

    Het betreft een golf cabrio 1800CC carburator (pierburg) motor.

    Deze had een CO van 0,2 stationair. Op aanraden van mijn leraar avondles, hadden we de bedoeling om de CO wat hoger te zetten, zodat hij beter zou opnemen in lagere toeren. Daarom hebben we de CO-stelschroef van de pierburg bijgeregeld, alsook het stationair toerental.

    Maar nu valt de auto steeds stil wanneer je bv. wilt vertrekken, kort gas geeft & hem dan laat terugkomen op zijn stationair toerental. Hij gaat effe heel laag in toeren, en probeert dan zelf bij te corrigeren. Dan valt hij vaak stil.

    Zou er iemand een idee kunnen hebben wat dit is?
    Zouden we de pakking van de carburator hebben beschadigd, waardoor hij langs daar valse lucht trekt?

    Alvast bedank,
    Flor
     
  2. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    valse lucht kan je met remmenreiniger controleren, met lopende moter ff inspuiten, gaat de sneller lopen heb je het gevonden, gaat ook op voor de vacuumslangen :!:
     
  3. Steve86c

    Steve86c Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    23 apr 2011
    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    kijk eens of je driepunts doos aan de linkerkant van de pierburg of dat piemeltje wat daar zit beweegt als je gas geeft en los laat.
    het moet zo zijn dat als je gas geeft dat staafje intrekt door vacuum en als je het gas los laat dat deze naar buiten komt en je gas opvangt zodat hij niet uitvalt.

    want je hebt je co veranderd dit zegt dat de afstelling anders is als dat staafje het schroefje wat er tegen aan komt niet opvangt moet je dat schroefje wat indraaien.
    Mocht deze uitleg niet duidelijk genoeg zijn hoor ik het wel en stuur ik je wat foto's (die moet ik dan nog maken)

    Gruss
     
  4. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    @ Windhoos: bedankt voor de tip, dat ga ik eens proberen. De remreiniger kan niet invreten op de pakking van de carburator?

    @ Steve86c: bedankt voor je info man, daar heb ik wat aan!
    We hebben de CO aangepast & hebben daarvoor 2 schroeven bijgedraaid: de kleine CO-schroef op de kop van de carburator, en het stationair toerental (grote 13 schroef achteraan de carburator).
    De CO was voor het aanpassen 0,2 & deze hebben we op ongeveer 1,5 gezet (dus wel een heel pak hoger).

    Jouw uitleg lijkt te kloppen, want wanneer ik nu van het gas ga, dan valt het toerental heel even heel laag naar beneden, met gevolg dat hij soms uitvalt. Je voelt dat de carburator ingrijpt, maar het lijkt alsof hij altijd net iets te laat komt. Dus het "piemeltje" beweegt (heb ik gecontroleerd), maar lijkt altijd te laat te komen. Bedoel je dat ik deze schroef moet aanpasen (ik heb foto geleend van iemand anders, DUS IS NIET MIJN CARBURATOR OP DE FOTO, maar is gelijkaardig bij mij):

    [​IMG]

    Nog een vraagje: weet er iemand op welke CO-waarde een 1.8 ex blok het beste staat? (voor prestaties dus, niet voor de keuring)
     
  5. Steve86c

    Steve86c Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    23 apr 2011
    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    hallo,

    Je moet indd dat schroefje naar binnen draaien. probleem zal echter zijn dat zoals je op de foto ziet een inkeping is voor een platte schroevendraaier. dit is bij de meeste niet het geval dus je krijgt deze waarschijnlijk niet zomaar ingedraaid. ik heb deze op mijn carbs overal gemaakt maar toen waren de carburateurs van de auto af. je kunt dit doen met een dremel ik denk dat je dit haalt als de carburateur op de voetpakking zit.

    Verder weet ik het beste co percentage niet! maar ik denk..... dat dit voor iedere auto anders is of zo eigenlijk ieder blok. daarnaast ligt dit ook aan weersomstandigheden maar hier zit ik bij.... DENK IK dus weet niet zeker.

    anyway. als je dit schroefje dus iets indraaid dan zal dat staafje het schroefje iets eerder oppakken en je toeren niet zo diep laten dalen. ik stel mijn motor af tussen 900 en 1000 toeren (WARM) dat vind ik zelf meestal aanhoren als een mooi stationair toerental. dan heb je tevens wat ruimte om de koppeling te laten komen met wat minder gas en valt hij dan niet zo snel uit.

    Succes en hoor graag als het niet lukt.
     
  6. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Dag Steve,

    Bedankt voor jouw uitleg en tips.

    Ik heb dus testen gedaan met het verstellen van de kleine schroef. De schroef heeft idd geen inkeping, maar ik heb kleine plaatjes gebruikt om het "piemeltje" langer te maken (dus zelfde effect als de schroef bijstellen, en zo vermijd ik van een derde schroef te ontregelen). Echter, dit gaf geen goed resultaat. Toen kon het niet anders zijn dat gewoonweg de CO-schroef niet goed stond.

    Daarom helemaal de co-schroef dichtgedraaid, en opnieuw begonnen. Heb ongeveer een uurtje zitten regelen, en na 17 standen kon ik hem laten draaien zonder dat hij stilviel bij stationair toerental. Vervolgens gaan testrijden en nog bijgesteld, resultaat: hij neemt goed op & slaat niet meer af bij terugval naar stationair-toerental!

    Nu kan ik wel niet meten hoeveel co hij nu heeft, dat zal ik dinsdag op school eens nameten. Ik denk dat we hem veel te hoog (1,5CO) gezet hebben, waardoor hij stationair gewoon niet goed kan draaien. Mijn vermoeden is dat hij nu rond de 0,5 CO zit. Ik laat dinsdagavond nog weten hoeveel hij nu exact heeft.

    Groeten,
    en bedankt voor de tips!
     
  7. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Update: de voetpakking van de carburator is gescheurd. Bij het spuiten van relreiniger is gebleken dat toerental omhoog gaat. Ga donderdagavond nieuwe pakking steken.

    Ik heb wel een nieuw verschijnsel: bij momenten gaat mijn stationair toerental sterk omhoog, iets meer dan 2000 toeren. Kan dat zijn omdat mijn CO niet goed staat?
     
  8. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    zou eerst maar de voetpakking vervangen voor dat je aan stelschroeven gaat draaien :idea:
     
  9. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    Voetpakking vervangen lost veel problemen op

    het pas geleden ok gedaan loopt nu weer als een golf1 (geen trein want ik heb geen rails)
     
  10. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Update: vandaag pakking carbu vervangen. Bij spuiten van remreiniger heb ik nog altijd een verhoogd toerental, het is wel minder verhoogd als voorheen. Is het normaal dat het toerental nog altijd licht naar omhoog gaat bij nieuwe pakking?

    Of gescheurde vacuĆ¼mleidingen misschien?

    Ik heb nu het probleem dat hij stationair niet altijd op zelfde toerental terugvalt, soms blijft hij op 1000 toeren staan, dan ff rijden en volgende lichten draait hij op 800 toeren. Iemand een idee?

    Ik had voorheen geen van deze problemen, tot we aan de CO schroef zijn gaan klooien. Zou het ook kunnen dat de CO gewoon niet goed staat?
     
  11. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    blijven 2 mogelijkheden over, of je heb nog een vacuum lek (slangen) of de co afstelling, daar kan ik je maar 1 advies geven, laat dit afstelen door iemand die er verstand van heeft :!:
     
  12. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Weet je iemand met verstand van zaken? Ik ben wel van Belgiƫ.

    Ga toch ook is de leidingen nog is controleren.
     
  13. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    je heb pm
     
  14. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Ik blijf het "raar" vinden dat ik ondanks het plaatsen van een nieuwe pakking tussen spruitstuk en carburator, nog steeds een verhoogd toerental kan genereren bij het spuiten van remreiniger?

    Is dat normaal?
     
  15. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985

    waarschijnlijk niet goed aangedraaid
     
  16. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Mss ben ik te voorzichtig, maar heb toch stevig gedraaid. Onderkant van de carbu is ook mooi gemaakt.

    Ik overweeg een gereviseerde carb te monteren.

    Of zouden jullie dan gaan voor een Weber?
     
  17. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985

    ik heb ook een P 2E2 en loopt prima

    gewoon goed monteren en afstellen
     
  18. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Ik heb nog een vraag ivm de montage van de carbu.

    Je hebt het spruitstuk, daarop de rubberen dichting, mag dan meteen de pierburg erop die je vastzet met de drie bouten? Of moet er nog een pasta tussen carbu en dichting?

    Als ik startgas spuit op spruitstuk, dan blijft het toerental omhoog gaan :shock:
     
  19. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    hoeft geen pasta tussen, wel alles goed schoongemaakt voor montage :?:
    anders denk ik toch dat je pakking van het spruitstuk slecht is :idea:
     
  20. FloR

    FloR Bezoeker

    Lid geworden:
    9 dec 2007
    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Account Manager
    Alles is goed schoongemaakt.

    Een gereviseerde en afgestelde pierburg is 150 euro,
    een nieuwe weber kost 300 euro.

    Wat zouden jullie doen? Of is de prijs van de pierburg te hoog? Verkoper beweert dat om
    enkel het bovendeel te vernieuwen + afstellen door specialist 225 heeft gekost, kan dat?
     

Deel Deze Pagina