1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De motor dreigt warm te lopen

Discussie in 'Help!!!!' gestart door wannes, 6 jun 2018.

  1. wannes

    wannes Bezoeker

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    steenbergen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    blauw
    Bouwjaar:
    1991
    Hoi

    FF een vraag , het is vandaag wel een heel warme dag .
    Is het normaal dat de motor temperatuur tussen de 98 en 100 graden blijft schommelen .
    Bij stilstaan stationair draaien springt mijn fan aan bij 92 graden , heel eventjes maar en valt weer uit .
    Daarna springt hij weer aan bij ca 94 graden en springt daarna weer snel uit terwijl de temp wel op blijft lopen tot 98 graden .
    Dit herhaalt zich telkens terwijl ik ervan uitga dat de fan bij aanspringen net zolang zou moeten blijven koelen naar 92 graden , pas dan mag hij uitspringen .

    Pas bij 100 graden springt hij aan en blijft hij aan tot de temp gezakt is tot 98 graden , zo blijft dat constant doorgaan . Dus de bedrijfstemp blijft op een gegeven ogenblik constant tussen 98 en 100 graden . Ik vind dat te hoog . Wat denken jullie ervan .


    Gr Johan
     
  2. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.404
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Waar haal je die temperatuur vandaan, de MFA boordcomputer?
    Had ooit een mk1 met 2H, die gaf via de boordcomputer wel eens 110/112 graden aan zelfs
    Zou me er niet te druk om maken, zolang het analoge temperatuurmetertje in je dash nog een normale waarde heeft.
    Als ik zo je beschrijving lees doet de koeling prima zijn werk, aan/afslaan
    Of langer aan als er meer gekoeld moet worden
     
  3. Jeff

    Jeff Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    30 jun 2001
    Berichten:
    7.755
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Locatie:
    Rdam
    Type cabrio:
    MK1
    Draakje. De mfa van de 2H geeft enkel de temperatuur van de olie aan. En die mag rond de 90 - 110 zitten.

    Ik zou de thermostaat maar eens vernieuwen en doe ook maar eens wat nieuwe koelvloeistof erin.
     
  4. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.404
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Daarom vroeg ik ook waar hij de temperatuur zo precies vandaan haalde (98, 100, 92, 94)
    Maar geen antwoord meer...
     
  5. wannes

    wannes Bezoeker

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    steenbergen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    blauw
    Bouwjaar:
    1991
    Oh sorry , ik had deze vraag ook op een ander forum gesteld en ook daar kreeg ik de vraag waar ik de temperatuur vandaan had . Ik was dus in de veronderstelling dat ik deze vraag ook hier beantwoord had .
    Ik haal de temperatuur dus uit de mfa en dat is de Olietemperatuur heb ik begrepen . De temperatuur die daar aangegeven wordt komt niet boven de 100 graden uit . Mijn vdo meter die het koelwater meet die gaat ietsjes boven graden de 100 graden uit . Niks aan het handje hebben ze me verzekerd .
    Groet Johan
     
  6. wannes

    wannes Bezoeker

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    steenbergen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    blauw
    Bouwjaar:
    1991
    Oja de thermostaat en de koelvloeistof zijn vorig jaar vervangen .
     

Deel Deze Pagina